Spoločnosť Top Zahraničné

Ako bezpečný je havarovaný Boeing? Po včerajšej nehode Čína a Etiópia stroje uzemnila

Záchranári prehľadávajú trosky havarovaného stroja 10. marca 2019. (SITA/AP)

ADDIS ABEBA/BRATISLAVA – Celým svetom ale aj Slovenskom otriasla havária Boeingu 737 MAX 8 Ethiopian Airlines. Katastrofa si vyžiadala 157 obetí na životoch. Na palube sa nachádzalo mnoho národností, medzi nimi aj štyria Slováci. Išlo o manželku, syna a dcéru slovenského poslanca Antona Hrnka (SNS) a slovenskú novinárku Danicu Olexovú. Čo sa týka nového modelu známeho lietadla, išlo už o jeho druhú vážnu nehodu behom krátkej doby. Je tento typ bezpečný?

Dve havárie toho istého typu lietadla v rozmedzí šiestich mesiacov sú pre výrobcu Boeing veľkým problémom. Čínske spoločnosti dostali zákaz prevádzkovať stroje Boeing 737 MAX 8, až dokedy nebudú vylúčené riziká jeho prevádzky.

K podobnému kroku sa rozhodli aj Ethiopian Airlines. “Aj keď ešte nepoznáme presnú príčinu nešťastia, rozhodli sme sa, že v rámci dodatočných bezpečnostných opatrení stroje necháme na zemi,“ hovorí sa vo vyhlásení spoločnosti.

K rozhodnutiu zakázať lety Boeingov 737 MAX 8 pristúpili aj Indonézia a Cayman Airways.

Dôvod? Havária v Etiópii

Pri nešťastí prišlo v nedeľu o život všetkých 157 ľudí na palube. Pritom stroj bol úplne nový. Typ 737 MAX 8 je dodávaný aerolinkám  iba od roku 2017.

Nie je však prvá nehoda tohto typu. Pred šiestimi mesiacmi sa zrútil stroj toho istého typu. Let spoločnosti Lion Air sa 29. októbra zrútil krátko po štarte do mora. Neprežilo všetkých 189 ľudí na palube.

I keď príčina oboch nehôd nie známa. Dve katastrofy toho istého typu lietadla v krátkom čase sú veľmi neobvyklé.

Je to podozrivé

“Je to veľmi podozrivé,” povedala Mary Schiavová, bývalá generálna inšpektorka amerického dopravného úradu pre CNN: “Máme tu úplne nové lietadlo, ktoré počas jedného roka dvakrát havaruje. Tu už musia znieť poplašné zvony v leteckom priemysle, pretože toto sa jednoducho nemôže stať.”

Galéria
Trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Trosky zrúteného lietadla. Zdroj: SITA / AP
Kus trosiek lietadla Etiópskych aerolínií. Zdroj: TASR / AP
Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií. Zdroj: TASR / AP
Na archívnej snímke z 25. januára 2010 lietadlo Etiópskych aerolínií pristáva na medzinárodnom letisku v Bejrúte. (TASR/AP)
Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam bol na mieste nehody. Zdroj: TASR / AP
Na snímke z videa ľudia sa zhromažďujú na mieste nehody lietadla Etiópskych aerolínií, ktoré sa v nedeľu ráno zrútilo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe, pri meste Bishoftu, 50 km južne od Addis Abeby 10. marca 2019. (TASR/AP)
Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií, ktoré sa v nedeľu ráno zrútilo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe, pri meste Bishoftu, 50 km južne od Addis Abeby 10. marca 2019. (TASR/AP)
Záchranári odnášajú zabalené telá obetí z miesta nehody lietadla Etiópskych aerolínií, ktoré sa v nedeľu ráno zrútilo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe, pri meste Bishoftu, 50 km južne od Addis Abeby 10. marca 2019. (TASR/AP)
Trosky havarovaného stroja. Zdroj: TASR / AP
navigate_before
navigate_next

Podozrivý nový softvér

Do podozrenia sa dostal nový softvér v lietadle Boeing 737 MAX 8. Ten má zabrániť strate vztlaku na krídle. Tento systém automaticky zatlačí nos lietadla dole, v prípade ak je podľa snímačov lietadlo naklonené príliš nahor. Tým sa má zabrániť, aby stroj príliš spomalil, stratil vztlak a nekontrolovateľne sa zrútil.

Lenže v prípade boeingu Lion Air boli ale senzory pokazené a dodávali systému nesprávne údaje o tom, že nos lietadla smeruje o 20 stupňov nahor. Systém preto automaticky potlačil nos boeingu nadol. Tak znie predbežná správa indonézskych úradov pre bezpečnosť dopravy.

Piloti sa zúfalo pokúšali lietadlo stabilizovať. Ale bez úspechu. Stroj narazil rýchlosťou 750 km/h do hladiny mora.

Obvinenia výrobcu

Odborový zväz amerických pilotov (APA) obviňuje Boeing z toho, že pilotov neinformoval o novom kontrólnom sofvére v nanovšých modeloch 737 MAX. Kritizovali aj pilotný výcvik pre nový model. Boeing obvinenia odmietol.

Záverečná správa o nehode ešte nie je k dispozícii. Či malo podobné problémy aj etiópske lietadlo, to ukáže až zdĺhavé a podrobné vyšetrovanie. Dovtedy chce Čína čakať a všetky 737 MAX 8 ponechá na zemi.

Hovorca Boeingu sa odmietol vyjadriť k rozhodnutiu Číny. Avšak výrobca tiež oznámil, že odkladá plánovanú oslavu spustenia do prevádzky nového modelu B-777, ktorá sa mala konať v Seattli.

Zástupca americkej vlády povedal, že nie je jasné, na základe akých informácií Čína dospela k tomuto rozhodnutiu. Americké úrady podobný krok neplánujú. Bezpečnostná bilancia 737 MAX je podľa neho oslnivá.

Boeing sa bráni

Lietadlo, ktoré havarovalo v nedeľu v Etiópii, mohlo mať podobné problémy so sofvérom ako stroj Lion Air v októbri minulého roka, píše Bloomberg. Pri predchádzajúcom lete z Johennesburgu sa však žiadne technické problémy neobjavili.

Podľa informácií New York Times Boeing netrval na tom, aby boli piloti informovaní o aktualizácií softvéru, ktorý za určitých podmienok môže namieriť lietadlo smerom nadol. Boeing ale zdôraznil, že všetci piloti vedeli, ako môžu automatickú korektúru letu obísť. Po havárii Lion Air-u by bolo podivné, že by o tom piloti Ethiopian Airlines nevedeli, tvrdí výrobca.

Pokles akcií

Nech už viedlo ku katastrofe hocičo, už to stihlo poznamenať akcie Boeingu. Po leteckej nehode v Etiópii klesla cena akcií amerického výrobcu lietadiel Boeing. Akcie skupiny sa prepadli v pondelok pred transakciami na Wall Street v New Yorku v elektronickom obchodovaní o viac ako desať percent. O 13,20 SEČ sa akcie obchodovali na úrovni 379,25 USD (338 eur) – to je pokles o 10,25 percent.

Parametre lietadla Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airtlines:

  • Dĺžka 39,52 metrov
  • Rozpätie: 35,92 metrov
  • Dolet: 6570 km
  • Počet cestujúcich: 210
  • Cestovná rýchlosť: 839 km/h
  • Maximálna vzketová hmotnosť: 82 191 kg
  • Maximálne letová hladina: 12 000 metrov
  • Do prevádzky vstúpil v strede novembra 2018

Viac sa dočítate

Obrovská tragédia. Pád etiópskeho lietadla nikto neprežil, na palube zahynula rodina poslanca Hrnka
Hrnko prišiel kvôli havárii lietadla o celú rodinu. K tragédii sa vyjadrujú aj politici