Zahraničné Ekonomika Zahraničná

Aero Vodochody pod kontrolou Penty budú prepúšťať. Prišli o biznis za 19 miliónov eur ročne

VODOCHODY/ČESKÁ REPUBLIKA- Najväčší český výrobca lietadiel Aero Vodochody, ktorý sa vo svete preslávil ako výrobca cvičných prúdových lietadiel L-29 Delfín a L-39 Albatros, bude prepúšťať. Podnik je od roku 2007 vo vlastníctve finančnej skupiny Penta. Aero Vodochody uviedlo do života aj ľahké bojové lietadlo L-159 Alca, ktoré konštrukčne vychádza z predchádzajúcich cvičných typov. Okrem opráv a modernizácie existujúcich strojov a vývoja nových verzií svojho domovského lietadla, realizuje Aero aj subdodávky pre iných výrobcov leteckej techniky. Informáciu priniesli české Hospodářské noviny

Jeden z najdôležitejších výrobcov ale odstúpil od zmluvy. Aero Vodochody roky spolupracovalo s americkou firmou Sikorsky, ktorá patrí pod zbrojný konglomerát Lockheed Martin. V Čechách sa vyrábali kokpity pre známe helikoptéry “Black Hawk”, ktoré sú vo výzbroji aj slovenskej armády a to v počte 9 kusov. Zakázka, ktorá každoročne do celkových tržieb prinášala až pol miliardy českých korún ( takmer 19,5 milióna eur), sa vracia späť do USA. Aero Vodochody tak budú musieť prepustiť až 10 percent svojich zamestnancov, aj keď samotná firma hovorí, že v skutočnosti sa do tohto počtu rátajú aj zamestnanci, ktorí odchádzajú do dôchodku a tí, čo sú agentúrne najímaní. Malo by ísť približne o 200 zamestnancov.

Aero predstavilo len nedávno nové lietadlo, ktoré sa vizuálne podobá na slávny L-39 Albatros. Výrobca dúfa, že všetci doterajší užívatelia tohto najvyrábanejšieho cvičného prúdového lietadla presadnú na hĺbkovo modernizovaný L-39 NG (Next Generation), ktorý prvýkrát oficiálne vzlietol v decembri 2018. L-39 lieta aj na Slovensku, v októbri 2018 sa jedno zrútilo, vyšetrovanie stále nie je uzatvorené. Lietadlá tohto typu sú zatiaľ uzemnené až do konca vyšetrovania, ministerstvo obrany ale s nimi vraj ráta v auguste pri oslavách 75 rokov od vypuknutia Slovenského národného povstania.

Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com

Penta Investments dlhodobo bojuje, čo s Aerom. Jedným z plánov bolo aj premenenie miestneho továrenského letiska na nízkonákladové letisko,  konkurenčné k tomu v pražskej Ruzyni. To Pente po sérii miestnych referend v susedných okolitých obciach nevyšlo. Taliansky manažment Aera sa vraj dlhodobo snaží znížiť pomer subdodávok a civilnej výroby práve v prospech vlastnej výroby lietadiel. Keď česká vláda Mirka Topolánka v roku 2006 rozhodla o reprivatizácii (Aero Vodochody boli pôvodne sprivatizované americkou firmou Boeing v roku 1998, vláda odkúpila podiel späť v roku 2004), Penta zaplatila za Aero takmer tri miliardy českých korún ( približne 113 miliónov eur). Teraz sú ale Vodochody v strate druhý rok za sebou a Penta musí podnik dotovať.