Regióny Bratislava Top

Napriek problémom dobojovali do úspešného konca. Magistrát má pre Bratislavčanov ideálny vianočný darček

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Po strastiplnej ceste je to konečne tu. Bratislavský magistrát konečne spustil električkovú trať od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi. Tento krok ale sprevádzalo už od začiatku množstvo problémov, ktoré oddiaľovali spustenie zmodernizovanej radiály o niekoľko mesiacov. Dokonca to vyzeralo, že budú musieť riešiť jeden obrovský problém iba chvíľu pred spustením električiek. Magistrát spolu s dopravným podnikom avizujú, že cestujúcich čakajú viaceré zmeny. 

 

Napriek obštrukciám, ktoré modernizáciu dúbravsko-karloveskej radiály sprevádzali prakticky od začiatku, sa prvú etapu podarilo úspešne dobojovať. Hneď v lete sa musel zhotoviteľ modernizácie popasovať s prvým problémom. Tým boli, “zle zakreslené inžinierske siete nachádzajúce sa v inej hĺbke ako v nákresoch a tiež siete neznámych vlastníkov. Tieto si vyžiadali urobiť zmeny aj v projektovej dokumentácii a nové povoľovacie konania.”

Následne museli riešiť problém s jedným členom konzorcia, a to aj formou zmluvnej pokuty, ktorá sa pohybuje vo výške 0,5 percenta dohodnutej finálnej sumy, čo predstavuje sankciu vo výške zhruba 300-tisíc eur. Posledným vážnejším problémom bolo medializované problémy so vstupom na pozemky pod meniarňou, ktorá zo striedavého prúdu vytvára jednosmerný -potrebný pre električky. Nachádza sa v oblasti Dolné Krčace.

Vlastníci pozemkov totiž cez svojho zástupcu Branislava Božeka uviedli, že zakazujú pracovníkom bratislavského dopravného podniku, aby na pozemky vstúpili. Priestory strážila aj SBS a zhotoviteľ tak prakticky nemal ako opraviť a otestovať meniareň pred spustením električkovej trate od obratiska Karlova Ves po zástavku Molecova.  “Zneužíva tak situáciu, pretože si je vedomý, že bez aktívneho prístupu našich pracovníkov k meniarni nie je možné spustiť električku v plnohodnotnom režime. Situáciu sa snaží využiť a žiada od mesta peniaze za predaj alebo prenájom pozemkov, ktorých majiteľov zastupuje,” vysvetlil primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Podľa denníka Sme mal Božek Marianovi Kočnerovi v minulosti vynášať informácie z katastra, pričom táto skutočnosť má vyplývať z údajnej komunikácie medzi nimi. Podľa portálu je možné, že Kočnerovi vyniesol aj informácie, že sa o kauzu Technopol zaujímal zavraždený novinár Ján Kuciak. Samotný Božek má v súčasnosti využívať situáciu na to, aby “pomohol” majiteľom pozemkov vyrokovať buď ich predaj mestu, alebo zámenu za pozemky v inej lokalite.

Dôvodom omeškania má byť meniareň, do ktorej bráni vstup pracovníkom Dopravného podniku človek blízky Marianovi Kočnerovi. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Problém s Dúbravkou

Neprístupnosť k meniarni tak museli vyrišiť provizórnym riešením, keď električkovú trať napojili na náhradný elektrický zdroj. “V tomto režime aj bude električka do Karlovej Vsi od 19. decembra spustená. Na niektorých zastávkach ešte chýba kovové zábradlie, nie je definitívne vyznačené dopravné značenie a funkčná svetelná signalizácia, niektoré časti komunikácií popri nástupištiach nebudú dokončené v plnej dĺžke, dokončovať sa budú vegetačné úpravy a na zastávke Karlova Ves (po novom Kútiky) nebudú v čase spustenia električky funkčné výťahy,” uviedol magistrát následne. Ako dodali, lávka na zastávke Nad lúčkami sa bude dokončovať na budúci rok, pretože jej stav má byť horší, ako sa predpokladalo.

Magistrát priznáva, že súčasný stav modernizácie nie je ideálny, čaká ich ešte veľa práce. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Rovnako magistrát upozorňuje, že v súčasnosti ešte nebude spustená električková trať do Dúbravky. Dôvodom je najmä to, že Dúbravka, na rozdiel od Karlovej Vsi, nemá záložný zdroj elektrickej energie, a tým, že majitelia bránia vstupu pracovníkov DPB k meniarni, majú tak zviazané ruky. Vyriešiť by to ale malo neodkladné opatrenie súdu, ktoré koncom minulého týždňa rozhodlo, že vlastníci pozemkov musia umožniť pracovníkom vstup k meniarni. Či sa tak aj stalo, magistrát nepovedal. “Až do vyriešenia sporu, resp. do momentu, pokiaľ nebude pracovníkom DPB umožnený prístup k meniarni, na ktorý máme aj podľa predbežného opatrenia súdu zákonný nárok, nie je možné vykonávať technické skúšky na trase a ani nie je možné električku spustiť,” uviedoli.

Novinky v trasovaní

Okrem toho magistrát hlavného mesta upozorňuje na viaceré zmeny, ktoré spustením karloveskej radiály nastanú aj v trasovaní liniek. “Najvýznamnejšou zmenou je, že linky č. 4 a 9 budú premávať po obratisko Karlova Ves. Linku č. 4 následne predĺžime až do Dúbravky. Poslednú zastávku – Karlova Ves sme premenovali na Kútiky. Do spustenia prevádzky do Dúbravky dvojnásobne posilňujeme náhradnú autobusovú linku X5. Do Petržalky nahradí linku 1 linka 3 kvôli potrebe presunúť všetkých 30 obojsmerných električiek na úsek plánovanej rekonštrukcie električkovej trate v Rači,” odkazuje magistrát.

V pláne je tiež zahustenie dopravy MHD, a to nielen v špičkách, ale aj mimo nich. Týkať sa to má aj dopravy na nábreží počas voľných dní, kde má byť počet spojov dvojnásobný. „Ešte pred niekoľkými rokmi jazdila každá električková linka iba raz za 12 minút, cez víkendy dokonca iba raz za 20 minút. Dnes zavádzame v čase špičiek jednotný interval 4 minúty a cez víkendy 7,5 minúty. Keďže na vybraných tratiach budú jazdiť dve linky, znamená to, že na spoj prakticky nebude potrebné dobiehať, lebo o chvíľu príde ďalší. Oproti súčasnosti nasadíme do premávky až o 10 % viac električiek, uviedol predseda predstavenstva DPB, a. s.

Takto sa zmenia trasy električiek po spustení karloveskej radiály. Zdroj: DPB.sk

Cestovať MHD má ludí motivovať aj to, že pri presune na ktorúkoľvek zastávku električiek bude potrebný maximálne jeden takýto presun. Avšak, cestujúci sa budú musieť naučiť nové názvy viacerých zastávok. Napríklad spomínaná zastávka Karlova Ves sa mení na Kútiky, dúbravská zastávka pri skleníku s názvom Damborského sa mení na Záluhy, Miestny úrad Karlova Ves (MiÚ Karlova Ves) sa mení na Námestie sv. Františka a známa zastávka Polus City Center sa po zmene názvu obchodného centra mení na MiÚ Nové Mesto. Viaceré linky už začali nové názvy zastávok využívať, niektoré spoje ale stále používajú staré názvy. Presné možnosti prestupov si môžete pozrieť TU.

Mohlo by vás zaujímať