BRATISLAVA – Na obchvate D4 R7 sa uskutoční poslanecký prieskum. Dôvodom sú podozrenia z používania kontaminovaného materiálu. Zhotoviteľ mal podľa medializovaných informácií pri výstavbe využívať materiál z čiernych skládok. Poslanci parlamentného výboru dnes prieskum schválili, hlasovali zaň aj dvaja poslanci koalície. V opozícii sa pritom hovorí aj o odvolávaní ministra dopravy Árpáda Érseka z Mosta-Híd.
Prieskum sa má uskutočniť najneskôr 17. júna. Predsedníčka výboru Jana Kiššová z SaS uviedla, že situácia je vážna. “Bude v záujme nás všetkých vidieť tieto skutočnosti, či už potvrdené alebo vyvrátené,” povedala Kiššová. Obchvat je podľa nej potrebný, ale musí byť urobený v súlade s platnou legislatívou a bez ohrozenia životného prostredia. S nápadom na poslanecký prieskum prišla práve SaS.
Opozičná OĽaNO to síce podporila, ale zdá sa im to málo. Žiadajú vyvodenie zodpovednosti. Líder hnutia Igor Matovič ešte minulý týždeň uviedol, že spravia všetko pre to, aby minister dopravy Árpád Érsek opustil svoj post. V hre je aj ďalší pokus o jeho odvolávanie v parlamente. Podľa infomácii Glob.sk však OĽaNO podpisy ešte nezbiera, chcú sa najskôr dohodnúť na spoločnom postupe opozície. “Je to obrovská investícia a bolo by veľmi zlé, keby sme čakali až na finálny termín dokončenia, a potom by sme začali zisťovať, aké zlé vrstvy a životu nebezpečné materiály boli použité,” povedal po hlasovaní poslanec SaS Miroslav Ivan.
Téma výstavby D4 R7 opäť ožila minulý týždeň. Ministerstvo dopravy si totiž dalo z obchvatu odobrať vzorky. Chceli zistiť, či sa podozrenia z kontaminácie pôdy a spodných vôd zakladajú na pravde. Testy zeminy v násypoch vznikajúcej diaľnice D4 R7 nepotvrdili kontamináciu, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Ministerstvo však zároveň upozornilo, že na výstavbu nultého obchvatu sa použili materiály, ktoré nie sú v súlade so stavebnými predpismi.
Aby bolo možné tieto výsledky potvrdiť s definitívnou platnosťou a zároveň, aby bolo možné určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy. Na podložie diaľnice sa mal používať igelit, betón, elektrické káble, sklo, rozbité kachličky, ale aj hliník, fenoly, arzén, barit a ďalšie materiály, ktoré nie sú na výstavbu povolené. Pokiaľ to ministerstvo preukáže, zhotoviteľ bude musieť na vlastné náklady škodu napraviť. “Výsledky analýzy sme poskytli polícii, ktorá sa týmto naďalej zaoberá a rezort dopravy s ňou aj naďalej v plnej miere spolupracuje. Akékoľvek podozrenie na znečistenie životného prostredia tak bude preverené z viacerých zdrojov a verejnosť nemusí mať žiadne obavy, že by pod touto stavbou bol použitý kontaminovaný materiál,” uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.
Firma D4R7 Construction, ktorá stavbu realizuje, stále tvrdí, že je všetko v poriadku. “Výstavba D4 a R7 je striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou,” tvrdí . Ecoaudit nie je podľa neho odborná správa, ktorá spĺňa medzinárodné štandardy. “Väčšina tvrdení, ktoré sa nachádzajú v ecoaudit správe, je fakticky nesprávnych a nepodložených. Môžeme to dokázať bod po bode,” hovorí D4R7 Construction. Spoločnosť je vraj prekvapená kvalitou správy a údajnou zaujatosťou v záveroch, ktoré priniesla. “Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy. V nasledujúcich týždňoch plánujeme podniknúť kroky na úrovni expertov, kde prejdeme všetky nepodložené tvrdenia a chyby v ecoaudit správe bod po bode,” avizuje firma.
Jedno odvolávanie tu už bolo
Zatiaľ čo teraz žiada vyvodenie priamej zodpovednosti najmä opozičné OĽaNO, ešte v marci sa ministra dopravy snažila odvolať strana SaS. Primárnym dôvodom síce bol škandál okolo výstavby úseku D1 Višňové – Dubná Skala, sulíkovci však hovorili aj o problémoch so železnicami a výstavbou nultého obchvatu Bratislavy.
Árpád Érsek si schôdzu poctivo odsedel, počúval argumenty poslancov a na konci sa hájil. Poslanci ho nakoniec odvolať nedokázali. “OĽaNO sa bude pokúšať odvolávať Érseka dovtedy, kým ho jeho stranícky šéf Béla Bugár z funkcie nestiahne, alebo sám neodstúpi,” povedal ešte v piatok na tlačovej konferencii poslanec a predseda hnutia Igor Matovič.
Nelegálne skládky a policajné razie
O používaní nepovolených materiálov na výstavbu D4 R7 sa pritom hovorí už dlho. Na stavbu nultého obchvatu Bratislavy sa mal využívať stavebný odpad, ktorý dokonca mohol byť kontaminovaný. Hrozilo preto, že sa bude musieť časť už postaveného obchvatu zbúrať. Hoci sa podozrenia z kontaminácie nepotvrdili, určitá škoda zrejme vznikla.
Stavbu realizuje konzorcium Obchvat nula, vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Takmer 60 kilometrov dlhý obchvat Bratislavy D4 a s ním súvisiaca rýchlostná cesta R7 sa stavia formou PPP projektu. To v praxi znamená, že “štát koncesionárovi nič neplatí až do momentu, kedy bude cesta dokončená podľa všetkých platných predpisov a nezačnú po nej jazdiť autá,” informovalo Glob.sk ministerstvo dopravy.
V súvislosti s D4 R7 sa hovorilo o dovážaní kontaminovaného odpadu, ktorý sa mal používať na výstavbu podložia diaľnice. Glob.sk upozornil aj na video, kde je vidieť, ako z pozemku, kde leží čierna skládka, vozia materiál na výstavbu nultého obchvatu.
V súvislosti s kauzou uskutočnila nedávno polícia veľkú raziu. Zadržali počas nej 4 osoby, ktoré vypočuli. Polícia preverovala niekoľko mesiacov podozrenia z nelegálnej činnosti pri samotných prácach. Policajné komando vtedy nabehlo do sídla spoločnosti D4R7 Construction, s.r.o. v bratislavskom Novom meste.